Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
SharePoint

Vormingen en Activiteiten

​​​


Je vindt hier een overzicht van alle activiteiten die we zelf organiseren, of die over SEO gaan.

Wil je niets missen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!​


  
  
Bericht
9/03/2020Basisvorming De Draad

'De draad' is een vertaalslag, een model om aan ouders, begeleiders, leerkrachten handvatten te geven rond emotionele ontwikkeling.

De belangrijkste inspiratiebronnen zijn ontwikkelingspsychologie, ontwikkelingspedagogie, de SEO en het werk van J. Heijkoop.

‘De draad’ helpt om vragen rond ernstige opvoedings- of begeleidingsproblemen te vertalen aan de hand van  ontwikkelingspedagogische thema’s.

De basisvorming gaat door op 9 en 23 maart in Brussel.

Klik hier om meer te lezen en je in te schrijven.

De vorming is ondertussen volzet, maar je kan je registreren op de wachtlijst. 

6/03/2020Emotionele ontwikkeling in Onderwijs: (G)een kinderspel?!

​Een dag over emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren in gewoon en buitengewoon onderwijs.

Voor elk wat wils, ongeacht voorkennis.

Op 6 maart in Brussel. 

Binnenkort kan je je hiervoor inschrijven. 


11/02/2020SEN-SEO basisvormingen voorjaar 2020

​Ook in 2020 organiseren we opnieuw de SEN-SEO basisvormingen. In het voorjaar is dit in :

  • Gent op 11 en 25 februari
  • Heusden-Zolder op 10 en 24 maart
  • Kortrijk op 12 en 26 maart
  • Leuven op 16 en 30 maart
  • Antwerpen op 23 en 30 april

Meer lezen en inschrijven doe je hier.

6/12/20195de SENS-EO symposium fwd.#losmaken & doorgeven

​Hechting houdt onthechting in. Opvoeden en begeleiden gaat niet alleen om vasthouden en loslaten (beetje moeilijk in dit bestek om te zeggen dat opvoeden niet vasthouden en loslaten is; kan verwarrend zijn) maar om doorgeven zonder helemaal los te laten. Heel wat uitdagende situaties in opvoeding en begeleiding hebben te maken met dit ontwikkelingsthema. 

 Voor ouders is het doorgeven van hun kind nooit vanzelfsprekend, vaak beknellend, soms traumatisch, bij uitstek bij kwetsbare kinderen.   Als een cliënt een bepaalde begeleider claimt of moeizaam door te geven is, creëert dat spanningen bij de cliënt, bij de begeleider en het team. 

Op school zitten overgangen tussen leerkrachten  in het systeem ingebouwd maar zijn er leerlingen waarvoor dit systeem ontoereikend is. Ambulante begeleiders voelen hoe moeilijk het is verbinding te houden van op afstand. Als begeleider in een  jongerenvoorziening kan je in conflict komen met het netwerk van leeftijdsgenoten. Heel wat jongvolwassenen komen na de voorziening in een niemandsland terecht.

Op dit vijfde SENS-EO symposium willen we het thema van 'doorgeven  en voelen dat je doorgegeven wordt ' langs verschillende kanten belichten en uitdiepen. We zoeken bruikbare invalshoeken, interessante methodes en inspirerende ideeën om te werken aan een betere afstemming tussen cliënt en begeleider, tussen ouder en kind, tussen begeleider en ouder, tussen begeleiders onderling…

De inschrijvingen zijn gesloten